Духовність

Микола Сербський: «Головна причина нинішніх смут – подвійна мораль»

Весь світ занурився у безпросвітне болото, назва якому подвійна мораль. Ми чуємо найгуманніші гасла, нас годують демократією, а тим часом людство винищується із волі тих, хто управляє цим світом, прикриваючись «миротворчими» цілями. Святитель Микола Сербський, розуміючи цинізм цих «благодійників», у відповіді сербському політикові багато років назад засудив такі дії, застерігаючи і нас від них. Ці слова, як ніколи, актуальні зараз.

«…Ви схильні визнавати за політикою якусь особливу мораль, відмінну від загальнолюдської моралі. Це означає тільки одне, хоча висловилися Ви обережно й тонко: те, що непорядне у звичайних людських стосунках, у політиці порядне; те, що у звичайних людських стосунках неприпустиме, у політиці допускається. Ця небезпечна тенденція породжена не вчора і не Вами; на жаль, люди дійсно стали вважати політичну мораль особливою мораллю, тобто аморальністю. Хіба нам з Вами не доводилося чути таку думку: «Невже ти думаєш, що він говорить правду? Ні, він просто політик».

Бачите, яка прірва розділяє Вашу теорію й думку народу. Вашу особливу, політичну мораль народ називає просто неправдою і обманом. Я розумію чого Ви хочете. Ви хотіли б знайти якийсь особливий спосіб правління, щоб і народ процвітав, і держава розвивалася. І цей особливий спосіб, що неминуче нагадує рулетку, ви називаєте політичною мораллю. Я не сумніваюся в шляхетності Ваших намірів, але все, що Ви говорите, перебуває поза поняттям моралі, поза християнством, поза культурою. Це давно відомі ігри сильного і слабкого, загравання, у яких, коли не допомагають штучні посмішки, в хід ідуть зуби, пазурі і навпаки.

Християнська віра, як ніщо й ніколи раніше, оголосила й затвердила єдність моралі. Однією з головних причин нинішніх смут і нещасть невеликого європейського континенту є подвійна мораль. Одна мораль застосовується в приватному житті, інша – у суспільному. Про те, що подвійна мораль не приводить народ до добра, свідчать нам ставлення ізраїльських старійшин до Христа й подальша історія народу Ізраїлю. Страчуючи лжесвідків у своєму народі, первосвященики самі шукали лжесвідків для суду над Христом. Між собою вони говорили, що він на боці римлян, а перед римлянином Пілатом – що Ісус проти римлян і кесаря, тому що Сам себе царем робить, додаючи лицемірно: «Нема в нас царя, крім кесаря».

Ось подвійна мораль. Ось політична мораль, якою юдейські політики, бажаючи врятувати свій народ, згубили його. Бачачи всі ці тенета, всю цю аморальну фарисейську метушню навколо себе, Господь прорік: «Ось дім ваш залишиться вам порожнім». Ось вам плід політичної моралі. Ось страшний урок всім народним лідерам, які роздирають мораль надвоє, віддаляючись від народної аксіоми: правдою земля стоїть. Мир Вам і здоров’я від Господа».

Ольга ЖАРЧИНСЬКА

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *