Цікаво знати

Грецький міст Ріо-Антіріо – одне із унікальних технологічних та будівельних досягнень!

Міст Ріо-Антіріо, відомий також як «Харілаос Трікупіс», побудований в 2004 році з нагоди проведення Олімпійських ігор. А названий на честь прем’єрміністра Греції, який ще у 1889 році представив проект з’єднання півострова Пелопоннес із материковою частиною Греції. Цей міст – унікальне технологічне та будівельне досягнення із всесвітнім визнанням. Перебуваючи у Греції, при можливості варто його перетнути. Особливо ввечері. Ту неймовірну красу, обрамлену різноманіттям вогнів памятатимете завжди…

Найдовший вантовий міст у світі

Це вантовий міст, один з найдовших у світі, з безперервним настилом довжиною 2252 метри (вантовий – тип підвісного мосту, який складається з одного або більше пілонів, які сполучені з дорожнім полотном за допомогою прямолінійних сталевих канатів – вантів. На відміну від підвісних мостів, де дорожнє полотно підтримується канатами, прикріпленими до натягнутих уздовж усього мосту тросів, у вантових дорожнє полотно з’єднується безпосередньо з пілоном).

Його звели у найвужчому місці Коринфської затоки, де півострів найближче розташований до материкової Греції. Проект моста – один з найскладніших та інноваційних у світі через велику глибину фундаменту, яка досягає 65 метрів нижче рівня моря (його діаметр – 90 метрів), сейсмічність місцевості і можливість тектонічних рухів. Міст було вирішено збудувати у найвужчому місці Коринфської затоки, де півострів найближче розташований до материкової Греції.

На планеті більше немає мостів, які були б побудовані на такій глибині. У цьому місці дно складається із м’яких порід, піску та глини, що змусило інженерів застосувати нестандартне рішення: під опори в грунт забивали палі. Під трьома з чотирьох опор мосту Ріо-Антіріо забито близько 200 палів для стійкості цієї величезної конструкції. Крім того, під кожну опору, розташовану на в’язкому грунті, насипано значний шар гравію. Для настилу моста був потрібний цемент особливої ​​якості з високою міцністю і низькою теплотою гідратації, який поставляли із заводу Камарі.

Греки знають, що таке землетруси: вся територія країни, включаючи півострів Пелопоннес і численні острови, відноситься до зони підвищеної сейсмічної активності. Спроектований міст мав витримати без пошкоджень землетрус в 7-8 балів. Тому й була обрана вантова конструкція мосту, яка дозволяє підвісити дорожнє полотно, ізолювавши його від основних опор. Таким чином, проїжджа частина ніби висить над опорами мосту і може коливатися подібно до маятника під час землетрусу.

Повітряні потоки, проходячи крізь найвужче місце, значно збільшують швидкість, а сильний вітер, як відомо, позначається на стійкості вантових мостів. Щоб уникнути можливих пошкоджень, викликаних сильним вітром, інженерам довелося прикріпити дорожнє полотно і до основних опор, але не зовсім звичним способом. З’єднання дороги з опорами регулюється за допомогою спеціальних демпферів. Тому навіть під час сильного вітру дорожнє полотно не піддається коливанням. А ось при підземних поштовхах під час землетрусу спрацьовує механізм гасіння коливань: міст починає розгойдуватися, тим самим уникаючи руйнувань.

На обслуговування щороку витрачається два мільйони євро!

І це ще не все в унікальності цього моста. Виявляється, місце його розташування знаходиться в зоні геологічного розлому: півострів віддаляється від материкової частини зі швидкістю 3,5 сантиметра на рік. Треба було думати і над цією проблемою. В результаті інженерне рішення знайшли – міст має компенсатори розширення, які дозволяють поступово збільшити довжину мосту на 5 метрів.

Спроектувати міст і збудувати – це ще не все. Його треба постійно обслуговувати. Середня річна вартість обслуговування складає два мільйони євро!

В загальному більше 5700 елементів конструкції постійно перевіряються й інспектуються спеціалізованим персоналом технічного управління моста, а також дирижаблями, водолазами, спецмашинами.

Використовуючи іноваційну програму, а саме сенсорну систему (WEASHM), яка збирає дані із 100 сенсорів і 300 каналів. Сила і коливання тросів, настилу, стояків, зміщення компенсаторів – все записується, аналізується й архівується в базі даних, яка супроводжуватиме проект скільки він працюватиме.

За роки експлуатації уже було проведено дві крупні реконструкції загальною вартістю 12 мільйонів євро, які фінансувала управляюча компанія.

У 2019 році з обох боків моста встановлено стоянки, устатковані зарядними пристроями для електромобілів.

І хоча цей міст дороговартісний, проте, на думку греків, він полегшує спілкування з Італією та іншою частиною Західної Європи. Раніше тут використовували пароми.

Ольга ЖАРЧИНСЬКА

 

 

 

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *