Духовність

Архангел Михаїл – борець зі злом і захисник праведних душ

21 листопада – всім відоме свято архангела Михаїла, відомого як визволителя від усякого зла, в Україні вшановують з давніх часів. Свідченням цього є безліч церков, монастирів, освячених його ім’ям. Чому саме Михаїл удостоївся найвищого ангельського звання архістратига і що про нього розповідає церква – про це розповідь у переддень свята.

Архангел Михаїл скинув сатану у бездну

Святе Письмо вчить нас, що крім фізичного, є ще духовний світ, населений розумними, добрими ангелами. Слово «ангел» грецькою мовою означає «вісник», адже, як знаємо зі Святого Письма, Бог часто через них сповіщав людям свою волю. Префікс «архі» вказує на ієрархічну вищість, порівняно з іншими ангелами. У книзі Товіта архангел Рафаїл каже про себе: «Я – Рафаїл, один із семи святих ангелів, які возносять молитви святих і сходять перед славою Святих». Тому й вважається, що на небі є сім архангелів, один з яких – Михаїл (це ім’я давньоєврейського походження у перекладі «хто, як Бог» поширене у всіх народів світу: Майкл, Мігель, Міхай, Міхаель, Мікка, Міхал).

Коли один із найближеніших до Бога ангелів – Люцифер (у перекладі з латині – «світлоносний» чи рання зоря «Денниця») віддалився від Бога настільки, що став джерелом зла і забрав за собою третину ангелів, кажучи: «Зійду на небо, вище зірок Божих вознесу престол мій.., буду подібний Всевишньому». Архангел Михаїл перший закликав усіх, хто не захопився пагубним прикладом злих ангелів, до боротьби з диявольськими спокусами: «Хто подібний Богу? Ніхто як Бог!» Він зі своїм військом світлим отримав перемогу в битві проти Люцифера і його бісів («падші» ангели), які були «скинуті в пекло, в глибини диявольські». Це протиборство між добром та злом зараз найбільш потужно продовжується на землі, всі ми люди – учасники його.

Він згадується як у Старому, так і Новому Заповіті й називається «вождем воїнства Господнього», де показується як головний борець проти диявола і беззаконня людей. Тому його церковне звання архістратиг означає головнокомандувач. Так, архангел Михаїл з’явився Ісусу Навину  помічником при завоюванні ізраїльтянами Землі Обітованої.

Архангел Михаїл часто зображується у військових одежах зі списом чи мечем в руці, тому що і після перемоги в битві з дияволом, він не перестає боротися на славу Божу і за справи спасіння людського роду. В книзі Одкровення архангел Михаїл виступить знову як головний вождь у війні проти дракона-диявола та інших бунтівних ангелів: «І сталася війна на Небі: Михаїл та ангели його воювали проти дракона, і дракон зі своїми ангелами воювали проти них, але не встояли, і не стало їм місця на Небі. І скинутий був великий дракон, давній змій, який називається дияволом і сатаною». Згідно з Одкровенням Івана Богослова в часи останньої битви небесних та диявольських сил Михаїл та його ангели знову скинуть Люцифера разом з його військом.

В дусі Святого Письма отці церкви бачать архангела Михайла учасником важливих подій в житті народу Божого, хоча він не називається по імені. Церква славить архангела Михайла як захисника віри і борця проти всякого зла та єресі й зображає його на іконах з вогненним мечем чи списом у руці, яким вбиває диявола. Святий Григорій Великий пише, що в той час, коли інші ангели з’являються, щоб принести людям якусь звістку, архангел Михаїл посилається завжди перед об’явленням чудесної сили Божої.

Тому він є покровителем воїнів, які борються за справедливість. Шанується і як захисник усіх православних християн від видимих та невидимих ворогів і злих духів, помічник в печалі та охоронець сплячої людини. До архангела Михаїла також звертаються з молитвами про зцілення (це пов’язано з тим, що він переможець злих духів, які згідно зі Святим Письмом є першоджерелами наших хвороб), йому також моляться при вході у новий будинок і при освяченні дому. Михаїл також захисник душ померлих. Тож не дивно, що у старих афонських монастирях фресками зображено саме архангела Михаїла, а біля нього диявола, коли вони торгуються за людську душу. Апокрифічні джерела також описують архангела Михаїла як хранителя душ померлих: Ісус Христос після свого зішестя в пекло, довірив йому душі праведників, щоб він супроводжував їх до раю; він супроводжував Діву Марію по пеклу, пояснюючи їй причини мук грішників; велика роль відводиться архангелу Михаїлу і в дні майбутніх випробувань, описаних у Одкровенні Івана Богослова. Архангели Михаїл та Гавриїл за наказом Бога затрублять в ріг й прикличуть людей на Страшний Суд. Крім скинення дракона в небесній битві «добра і зла», архангел Михаїл і його армія будуть допомагати праведним людям в період переслідувань при антихристі. Зі Святого Писання і Святого Передання Церкви ми знаємо, що над всіма дев’ятьма ангельськими чинами поставлений Господом саме святий архистратиг Михаїл.

Книга життя підконтрольна вождю воїнства Господнього

У веденні архангела Михаїла також Книга життя, в якій закарбовані усі людські долі й гріхи. Про це говорить пророк Даниїл: «І повстане в той час Михаїл, князь великий, що стоїть за синів народу твого; і наступить час тяжкий, якого не було з того часу, як існують люди, до цього часу; але спасуться в цей час із народу твого усі, які будуть знайдені записаними в книзі…» Таке представлення про Михаїла знайшло своє відображення в цих словах: «Святий архангеле Михаїле, захисти нас в боротьбі, не дай нам загинути на Страшному Суді».

З давніх часів архангел Михаїл дуже улюблений і шанований віруючими людьми. У Візантії відбувалося багато зцілень на джерелах, поруч з якими стояли храми в його честь, багато шпиталів будувалося поблизу Свято-Михайлівських. Імператори і воєначальники Візантії вважали архангела Михаїла своїм покровителем на війні, оскільки він є архистратиг Сил Небесних. Чеканились навіть монети із зображенням архангела. Чимало знатних людей були похоронені в храмах архангела Михаїла в надії на його захист в день Страшного Суду.

Для православних християн він – сторож раю, тому звертаються з молитвами за душі померлих, а також благають про зцілення. З його ім’ям пов’язують немало чудес, здійснених у різні часи християнства. Архістратиг Михаїл вшановується іншими конфесіями і є покровителем багатьох міст, зокрема й української столиці. На гербі Києва зображений цей архангел. Один з найдавніших і найбільших монастирів Києва – Михайлівський Золотоверхий, заснований у 1108 році внуком Ярослава Мудрого Святополком Ізяславовичем. Його зруйнували совєти у 1934-1936 роках, правда, безцінні фрески та мозаїки зняли і перевезли у Третьяковську галерею, Ермітаж та Новгородський музей-заповідник, певно, щоб хвалитися талантами своїх предків. Після того, як в кінці 1990-х років Михайлівський собор відбудовано, почалися переговори з російською владою про те, щоб повернути їх назад. Нині повернуто лише одинадцять, в Росії залишилося ще п’ятнадцять.

Свято 21 листопада, яке церква називає Собор Архістратига Михайла, встановлене на початку IV століття на помісному Лаодикійському Соборі, що відбувся за декілька років до Першого Вселенського Собору. Українці асоціюють його з кінцем осені та приходом зими і тому кажуть: «З Михайла зима морози кує» або «Михайло приїхав на білому коні». А ще до 21 листопада закінчується час весіль.

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *